Svar: Rejse - sovevaner og tidsforskelle

27. august 2010

Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Kære Pia, Fabio og lille Lua

Tak for brevet - jeg vil meget gerne dele et par tanker med jer :)

Børn i 7 måneders alderen vil naturligt have brug for 4 flasker dagligt, for at få deres behov for mælk og væske dækket. Disse flasker vil ligge bedst tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Det er således flaskerne om formiddagen og om eftermiddagen der forsvinder først og i stedet erstattes med mellemmåltid på disse tidspunkter.

Når barnet er 8-9 måneder gammel trappes ned til 3 flasker i døgnet - disse ligger ofte mest hensigtsmæssigt aften, sen aften og tidlig morgen eller aften, sen aften og inden middagslur.

I 10 måneders alderen gives 2 flasker dagligt (svarende til ca 400ml, som sikrer barnets behov for jern indtil 12 måneder) og disse to flasker ligger bedst aften og sen aften eller aften og en gang i løbet af natten.

Det er derfor urealistisk at tro, at børn kan sove fra kl. 20 til næste morgen tidligt uden at få mælk. Mælken udgør et helt naturligt behov og er vigtig for børn og det er helt naturligt at give flaske aften og sen aften i meget lang tid. Flaske tidlig morgen kan man så vurdere behovet af, nogle børn kan klare sig uden og starte dagen med morgengrød, andre vil have brug for den.

At sove igennem med den alder jeres datter har nu vil være at sove mellem 5-7 timer uden at få mælk. Det vil sige, at det vil være helt naturligt at give hende flaske aften kl. 20 igen omkring midnat og så igen tidlig morgen måske kl. 06. Du skal ikke have dårlig samvittighed over at tilbyde hende dette, det er et helt reelt behov!

Jeg er altså ikke enig i at hun ikke skal have sin flaske kl 24 - det synes jeg bestemt at hun skal og også flasken tidlig morgen er god at bibeholde lidt endnu. Men morgenflasken kan stille og roligt udgå, hvis det er den I fornemmer forsvinder bedst og her hun bedst kan nøjes med lidt vand.

Det er helt naturligt at hun stadig vågner op, har brug for hjælp til stillingsskift, beroligende ord og kærtegn, for at kunne sove videre igen. At hun ikke har brug for mælk mellem ...

Annonce

... kl. 24 og 05/06 er en ting, men beroligelse og tryghed kan hun stadig have brug for :)

Med hensyn til tidsforskel og flyrejse, så er det generelt en god idé at forsøge at køre hende ind i en rytme, som passer der hvor I er på vej hen. Stil dit armbåndsur på Brasiliens lokale tid og forsøg allerede på vejen dertil, at indpasse lillepigens spise og sovetider til dette.

Måltiderne, lys og mørke har meget at sige i forhold til påvirkning af det indre ur og det er vigtigt at du forsøger at få hende til at spise, når det er lokal spisetid. Ligesom det vil være godt at sove på flyet, så hun ikke bliver helt ulykkelig, men samtidig også forsøge at holde fast i at hun når I ankommer om aftenen kl. 18 naturligt får aftensmad, leger lidt, snakker med familien og derefter kommer i seng, som var det en almindelig aften hjemme.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

I skal bestemt ikke ændre på hendes behov for flasker og mad fordi I rejser til Brasilien. Og hvis det er varmt dernede, vil hun måske have ekstra meget behov for væske og have behov for at få en ekstra flaske en gang imellem og det skal hun naturligvis have :)

Det vil være meget passende at arbejde på en rytme, hvor hun får flaske aften, sen aften og inden middagslur, når hun bliver 8-9 måneder og I er hjemme igen. Du behøver ikke arbejde på dette før da. I Brasilien skal I bare nyde det hele og gøre det som fungerer :)

Med hensyn til det lille guldarmbånd, kan din datter så ikke få det på, hvis I skal ud at spise en aften eller lignende, hvor hun så 'bliver klædt om' og har det på i nogle timer og når I så er hjemme og hun skal have nattøj på, så kommer smykket naturligt af igen ... Hvis du vil glæde farmor rigtig meget, så kan du også give lillepigen smykket på inden I lader, så hun har det på, når I mødes :) Og så må du naturligvis være ærlig og sige, at det betyder rigtig meget for dig og at du er lidt nervøs for at bruge det, hvis hun nu taber det eller det går i stykkker.

Det lyder skønt med en rejse til Brasilien og det lyder også som om at familien der venter jer med spænding :) Rigtig god rejse!!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Rød numse

De fleste børn får ind imellem en rød numse fordi urin og afføring irriterer huden. Nogle børn mere end andre.

For at forebygge rød numse, er det vigtigt at skifte bleen tit og brug af salver og cremer bør altid holdes på et minimum. Lad barnets hud lufttørre og brug kun mild sæbe, når der er afføring ellers vil rent vand de fleste gange være nok.

Tør numsen grundigt også i folderne og brug f.eks. en føntørrer til at lufttørre huden med, men pas på den ikke bliver...

Læs mere i Babylex

Klip i mellemkødet (Episiotomi)

I forbindelse med en fødsel kan det være nødvendigt at klippe kvinden i mellemkødet så barnet bedre kan komme ud. Dette kaldes en episiotomi og jordemoderen klipper i det stykke der er mellem skeden og endetarmsåbningen. Man kan også briste spontant.

Uanset om man brister eller bliver klippet, så vil man blive syet sammen, for at såret gror rigtig sammen igen.

Det er altid vigtigt at skylle såret efter hvert toiletbesøg den første tid efter fødslen, for at undgå...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar som er virkelig brugbare.

Jeg er glad for din tilgang til barnet. Synes det kan virke meget frustrerende at der stilles store krav til de små og at der er en holdning til at man bare skal tage "kampen" med dem og dermed have sig et ulykkeligt barn. Så hvor er jeg glad for at have dig!

Med venlig hilsen
Pernille, mor til dreng på 6 måneder